Darmowa dostawa
Darmowa dostawa już od 99 zł.
Opcje przeglądania
Producent
Cena
  • od
    do

Dopasowane dętki do każdej opony rowerowej

Historia:

W 1888 roku brytyjski wynalazca John B. Dunlop z Belfastu wynalazł i opatentował oponę pneumatyczną z dętką do roweru. Od tamtego czasu dętki i opony rowerowe były udoskonalane i przechodziły transformacje. Pojawiła się ogromna liczba dętek i opon do różnych zastosowań w różnych rowerach.

Detki rowerowe są to komory napełniane powietrzem, umieszczane między oponą a obręczą koła i wypełniające szczelnie tę przestrzeń. Dzięki umieszczeniu dętki w oponie, opona rowerowa utrzymuje się na kole

Materiał:

Większość dętek wykonywanych jest z butylu (kauczuku butylowego) - trwałego i elastycznego materiału, który nie przepuszcza powietrza. Innym materiałem, z którego wykonuje się dziś dętki rowerowe jest lateks - jest lżejszy i bardziej elastyczny, jednak mniej odporny na uszkodzenia i wymaga częstego pompowania.

Dętka rowerowa BRN MTB 29 Dętka rowerowa BRN MTB 29
Producent: BRN
Cena: 24,99 zł
zawiera 23% VAT, bez kosztów dostawy
szt.
zobacz więcej

Wentyle:

Elementem, umożliwiającym pompowanie dętki jest wentyl. Pozostaje on widoczny, po zamontowaniu dętki w oponie. W zależności od producentów możemy spotkać kilka rodzajów wentyli rowerowych. Rodzaj wentyla zależy od rodzaju dętki i jej zastosowania oraz determinuje dobór pompki do. pompowania.

Obecnie w dętkach rowerowych można spotkać trzy podstawowe rodzaje wentyli.

  • Wentyl samochodowy, obecnie najpopularniejszy (skrót AV także A/V). Wentyl ten ma identyczną konstrukcję jaka jest stosowana w dętkach samochodowych, więc z łatwością możemy korzystać z pompek samochodowych oraz kompresorów na stacjach benzynowych. Aby spuścić powietrze z takiego rodzaju dętki, wystarczy nadusić bolec znajdujący się w wentylu.
  • Wentyl Presta (inaczej włoski lub francuski, skrót SV, FV lub F/V). Jest to wentyl najczęściej stosowany w rowerach trekkingowych i szosowych, ze względu na mniejszą szerokość opon i obręczy kół. W wentylach typu Presta w celu spuszczenia powierza z opony odkręca się nakrętkę zaworka na wentylu i lekko się go wciska. Aby napompować dętkę trzeba odkręcić nakrętkę i zastosować pompkę z odpowiednią końcówką. Przy odkręcaniu nakrętki nie zaleca się odkręcania jej do końca, ponieważ można w ten sposób uszkodzić lub skrzywić wentyl. Jeśli zastosujemy pompkę samochodową do napompowania dętki z wentylem typu Presta konieczne będzie użycie przejściówki.
  • Wentyl Dunlop (klasyczny wentyl, stosowany obecnie rzadko, skrót DV lub D/V) - Jest to wentyl o klasycznej konstrukcji. Aby spuścić powietrze z dętki z takim wentylem trzeba wykręcić głowicę wentyla. Natomiast aby dopompować powietrza wystarczy nałożyć główkę pompki. Do pompowania tego typu wentyli stosuje się pompki z końcówką typu DV lub pompki do wentyli typu Presta.

Rodzaje dętek

Dętki rowerowe dzielą się na dętki tradycyjne oraz dętki lekkie. Dętki tradycyjne są odporne na zniszczenia, rzadko się je pompuje, są cięższe i mają niską cenę. Są powszechnie stosowane w rowerach. Dętki lekkie są lżejsze nawet o 50 do 80g w porównaniu z tradycyjnymi. Niestety są bardziej podatne na uszkodzenia i przebicie, trzeba je często pompować. Cena takich dętek jest wyższa. Dętki lekkie stosuje się głównie w profesjonalnym kolarstwie szosowym, ponieważ niska waga elementów i części roweru determinują możliwość szybszego nabierania prędkości.

Sprawdź ofertę dętek rowerowych w naszym sklepie tmpsport.pl

Pompowanie opon:

Stopień napompowania dętki powinien odpowiadać zakresowi zalecanemu przez producenta. Zakres ten jest oznaczony na bocznej ścianie opony rowerowej. Stopień napompowania powinien być zależny od stylu jazdy i czynników takich, jak rodzaj dętki, teren po którym się jeździ, waga rowerzysty. Za mocno napompowana dętka zmniejszy komfort jazdy na wybojach i nierównościach. Jednak będzie bardziej odporna na uszkodzenia. Zbyt niskie ciśnienie w oponie spowoduje mocniejsze obciążenia obręczy kola, ale zwiększy komfort jazdy. dętki do jazdy szosowej są lekkie i powinny być bardziej napompowane. Dętki do jazdy górskiej pompuje się mniej. Dętki grube powinny mieć niższe ciśnienie. Im wyższa waga rowerzysty lub większe jest obciążenie roweru tym bardziej powinny być napompowane opony.

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl